Måla om sovrummet för att få bättre sömn

Den här årstiden kan det ibland kännas lite extra motigt att kliva ur sängen och det finns många faktorer som kan påverka hur bra vi sover. Rutiner, motion och friskluft är positiva faktorer för en god natts sömn. Men då även färger och ljus påverkar vårat humör kan det vara en god idé att ha ett sovrum som utstrålar lugn och harmoni.

Svala skogstoner i grönt, havs- och himmelsnyanser i blått, jordnära beige och lugnande grått är alla nyanser som som gör susen för vår sömn.

Här är de mest harmoniska färgerna att måla sovrummet med

1. Grått

En grå nyans skänker en harmoniskt och dämpad känsla till ditt sovrum, utan att tynga ner och är ett utmärkt färgval för ett lugnande sovrum.

Bilder från hemma hos stylisten Emma Melin, se fler bilder och färgkod här.

1. Blått

Det finns studier som visat på att färgen blått har flera positiva effekter på vårt psyke och att det är i blå sovrum vi sover som längst. Blå nyanser för tankarna till svalkande vågor och en lugnande himmel och det är just därför tonerna skänker en avslappnande stämning till sovrummet.

Sovrummet i bild är från hemma hos Anna-Karin som driver det populära instagramkontot @inclassicfashion, se mer bilder och färgkoder här.

3. Grönt

Grönt associeras med välmående och sägs fungera naturligt stresslindrande. Använd gröna toner i ditt sovrum för att ge det ett stillsamt intryck som bjuder in till återhämtning.

T.v bild från hemma hos fotografen och stylisten Anna Kubel, färgen som Anna använt är en kalkfärg från Jotun som heter Green Harmony. T.h sovrum målat i Evening Green från Jotun Lady.

4. Beige

Naturens palett får gärna vara närvarande i sovrummet och ljusa, jordiga toner skapar värme och trygghet.

I bild kulör Soothing Beige från Jotun Lady. 

 

Källa:
Travelodge,Byggahus

Så inreder du sovrummet för bättre sömn – 3 tips

Färgerna gör sitt, men även inredningen påverkar hur lugnt och harmoniskt du får sovrummet att upplevas.

Här är tre inredningstips för sovrummet som skapar bättre sömn.

1. Personligt

Att känna trygghet i sovrummet kan göra att du sover bättre. Ett sätt att göra det på är att framhäva personliga detaljer och dina favoritföremål, oavsett om det är ett inramat foto, en souvenir från semestern eller en gåva som ligger dig extra varmt om hjärtat

 

2. Dofter

Vissa dofter sägs bidra till bättre sömn, däribland bergamott, lavendel och kamomill.

 

3. Dämpad belysning

Tända lampor med starkt sken gör dig pigg. Välj därför gärna dimmerbar belysning och tona ner på kvällen, på så vis hinner kroppen ställa om och förbereda sig.

Fler inlägg